Retail-experts aan het woord | Online Startersdag

Retail-experts aan het woord

Mien Gillis

Retail-experte bij UNIZO

Een duidelijke, doordachte en realistische visie is noodzakelijk om van je zaak een succes op lange termijn te maken. Wat is je identiteit en wat zijn jouw waarden? Hoe positioneer je je in de markt? En wat zijn je troeven?

Mien Gillis, Retailexperte

Kurt Ostyn

Marketingstrateeg bij MexUnited

Stel een marketingmatrix op. Hoe overtuigd jij ook bent van de meerwaarde van jouw nieuwe zaak: niemand zit erop te wachten. Het is de harde realiteit. Je moet dus communiceren. Aandacht trekken. Vermijd echter losse flodders. Maak een plan. Bepaal vooraf welke doelgroepen je wil bereiken en hoe je dat zal doen.

Kurt Ostyn Marketingstrateeg retail

Terugblik naar Online Startersdag 2019

Wat je zeker niet mag missen op 16 mei!

  • 09:10
    Leg de bouwstenen voor je idee in een Business Model Canvas
  • 11:00
    Wat zijn de verschillende financieringsmogelijkheden?
  • 12:00
    Een webshop of een fysieke winkel, waarom kiezen?
  • 12:30
    Marketinginspiratie voor startende retailers: word een “local hero”
  • 14:30
    Hoe bouw je aan een netwerk en naamsbekendheid?
  • 16:30
    Wat is de beste sociale media strategie voor je onderneming?

5 tips van Mien en Kurt

Probeer je concept uit dankzij een pop-up shop

Het nieuwe pop-updecreet maakt het mogelijk om voor een korte termijn van één jaar of minder een handelspand te huren zonder dat men onder de lange termijnen van de handelshuurwet valt. Lees hier alles over pop-ups

Ontdek het UNIZO E-commerce kwaliteitslabel

Het is vrijwel onmogelijk om alle wettelijke regels op de online verkoop aan consumenten te kennen. Met het E-commercelabel ben jij en je klant gerust dat je webshop betrouwbaar is. Het wordt toegekend na een grondige juridische screening door een externe advocaat. Je wordt daarbij begeleid tot je webwinkel wettelijk helemaal in orde is.

Wil je concreet aan de slag met e-commerce?

Met de gezamenlijke campagne van VLAIO en UNIZO ‘Het internet. Ook uw zaak.’ zetten we je op weg met een overzicht van de mogelijkheden voor jouw zaak en praktische tips. Doe de e-scan en ontdek welke stappen je kan zetten. Bereken de financiële impact voor je zaak, en maak gebruik van het gratis financieel plan om de haalbaarheid te onderzoeken.

Wedstrijden op sociale media

Er zijn veel regels verbonden aan het organiseren van wedstrijden. Hou rekening met de algemene voorwaarden van het betrokken platform én met het verbod op organiseren van loterijen; winnaars mogen niet louter door het lot bepaald worden. Las dus een schiftings- of wedstrijdvraag in of laat deelnemers een originele actie doen. Voorzie best een kort wedstrijdreglement om discussies achteraf te vermijden.

Wat is jouw oneerlijk voordeel?

Ga op zoek naar de unieke troef die ervoor zorgt dat je niet EEN retailer bent, maar DE retailer die... Je leest er alles over in het boek 'Het Oneerlijk Voordeel'. Vergeet daarbij niet dat jijzelf een oneerlijk voordeel bent. Niet te kopiëren. Durf jezelf dan ook uit te spelen in je communicatie. Zet jouw Vlaamse bescheidenheid aan de kant en toon dat jij (iemand van vlees en bloed) de bezieler bent van jouw zaak.

Koop Lokaal Academie

Van lokaal kopen wordt het ganse land beter, in de eerste plaats jij. Wij maken er één van onze topprioriteiten van: lokale handelaars sterker maken en tegelijk mensen bewuster doen kopen. Daarom lanceert UNIZO de Koop Lokaal Academie. Tuurlijk weet je het al, je hoort het zo ongeveer dagelijks: zet in op e-commerce, beleving in je winkel, zoekmachineoptimalisatie. Maar wat moet je nu écht doen om door de klant van vandaag gezien te worden, om hem bewust lokaal te doen kopen? De Koop Lokaal Academie van UNIZO, dat is in 2,5 uur te weten komen hoe je als winkelier online en offline écht het verschil maakt.

Ontdek het programma en schrijf je in

Met dank aan onze partners