Starten als freelancer | Online Startersdag

Starten als freelancer

Simon Gryspeert

Project Manager Kennis & Tools bij Flanders DC

Waar je best wel wat tijd in steekt, is je financieel plan en je prijsbepaling. Veel starters, zeker in de creatieve sector, durven niet voldoende vragen voor hun werk. Wees ook realistisch over je verwachte omzet. Als je een goed becijferd plan hebt, weet je waar je echt naartoe moet werken en kan je op tijd bijsturen.

Simon Gryspeert van Flanders DC

Nils Meyntjens

UNIZO doelgroepverantwoordelijke freelancers (Love To Be Free)

Freelancers zijn zelfstandigen in hart en nieren. Ze kiezen doelbewust voor dit statuut. Voordelen zoals de persoonlijke vrijheid en autonoom kunnen werken, het zelf kiezen van opdrachten en het bepalen van de eigen agenda vormen daarbij doorslaggevende argumenten.

Nils Meyntjens, doelgroepverantwoordelijke

Véronique Hoex

CommUNIcation trainer, coach & consultant

Je business zonder branding is als een ongeslepen diamant. Alles is er! Maar buitenstaanders kunnen de schittering onvoldoende zien. Branding vraagt dat je bewust kiest om een aantal facetten op te blinken en te laten schitteren. 

Terugblik naar Online Startersdag 2019

Wat je zeker niet mag missen op 16 mei!

  • 10:00
    Hoe bepaal je de juiste prijs als freelancer?
  • 13:00
    Klaar om op te starten? Eerst nog deze formaliteiten vervullen!
  • 14:30
    Hoe bouw je aan een netwerk en naamsbekendheid?
  • 15:00
    Het ondernemingsplan en het financieel plan, alles wat je moet weten.

5 tips van Nils

Werk met uitgeschreven projectbeschrijvingen

Te regelmatig worden project en samenwerkingen opgestart zonder uitgeschreven projectbeschrijving. Maak in zo'n beschrijving duidelijk wat precies de doelstellingen, aanpak, planning en verwachtingen binnen het project zijn.

Geef je onderneming richting dankzij meetbare doelstellingen

Je onderneemt beter als je goed weten waar je naartoe gaan. Noteer daarom een doelstelling die je wil bereiken en baken deze af in de tijd. Voorbeelden kunnen zijn: 10% meer omzet uit bestaande klanten tegen eind volgend jaar of 30% omzet uit opdrachten voor sector X tegen 2021.

Vind de argumenten om met jou te werken

Ga op zoek naar jouw sterke argumenten door een lijst te maken van 10 belemmeringen die mensen (kunnen) hebben m.b.t. tot je dienstverlening of de producten waarmee je werkt. Zoek op basis van deze (mogelijke) belemmeringen naar argumenten om ze te weerleggen. 

    Ook bij prospectie is een goede voorbereiding de helft van het werk

    Informeer je vooraf goed over de onderneming waarvoor je wil werken en de persoon waarmee je zal onderhandelen. Tracht je voor te stellen waar ze precies naar op zoek zijn, denk na over wat in hun sector interessant is. LinkedIn is een interessant vertrekpunt bij zo'n voorbereiding.

      Doe aan nacalculatie bij afloop van een project

      Noteer gedetailleerd alle gepresteerde uren binnen een project. Werk hiervoor met timesheets per project. Leg deze bij het afwerken van een project naast je oorspronkelijke offerte of gemaakte factuur. Dat geeft je zicht in de rentabiliteit van jouw activiteiten.

      Ontdek het Love to be Free-netwerk

      Love to be Free is een netwerkplatform voor en door freelancers en zelfstandige dienstverleners. Het doel: info en ervaringen delen via blogs, fora, webinars, veelgestelde vragen, .... En vooral: elkaar inspireren om beter te ondernemen. 

      Meer info over LTBF

      Met dank aan onze partners